veelgestelde vragen en stappenplan

Het voordeel van long-tail zoekwoorden

Als je ook maar enigszins bezig bent met de SEO-score van je website, dan heb je ongetwijfeld gehoord van zoekwoorden. Dit zijn relevante woorden voor jouw business. Door het gebruik de juiste zoekwoorden kun je er voor zorgen dat je beter wordt gevonden in zoekmachines als Google. Maar weet je ook wat long-tail zoekwoorden zijn?

Wat zijn long-tail zoekwoorden?

Onder long-tail zoekwoorden verstaan we langere en specifiekere zoekwoorden die mensen gebruiken om iets te vinden in Google. Een soort niche zoekterm. Laten we als voorbeeld babykleding nemen. In plaats van brede zoektermen zoals babykleding of rompertjes, richten long-tail zoekwoorden zich op meer gedetailleerde en gerichte vragen. Denk aan babyrompertjes zonder schadelijke stoffen of duurzame babykleding van biologisch katoen. Long-tail zoekwoorden hebben vaak minder zoekvolume dan een algemene term, maar dat is positief: het trekt een gerichter publiek aan met een hogere kans op conversie.

Waarom zijn long-tail zoekwoorden belangrijk voor SEO?

Minder concurrentie

Het is lastig om te scoren op algemene, populaire zoekwoorden zoals babykleding. Dit soort zoektermen hebben enorm veel concurrentie van grote webshops en bekende merken. Met long-tail zoekwoorden is de kans groter dat je een goede positie in de zoekresultaten behaalt.

Hogere conversiekans

Iemand die zoekt op duurzame babykleertjes van biologisch katoen voor gevoelige huid weet al precies wat ze zoekt. De kans dat deze persoon tot aanschaf van jouw product overgaat is relatief groot. Mensen die gewoon googelen op babykleding zijn niet per se op zoek naar jouw biologische aanbod.

Voorbeelden van long-tail zoekwoorden

Een paar voorbeelden van long-tail zoekwoorden voor organische babykleding zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Biologisch katoenen babyrompers zonder chemicaliën
  • Duurzame babymerken voor ecologische kleding
  • Waarom kiezen voor organische babykleding zonder schadelijke stoffen?
  • Fairtrade babykleding van 100% biologisch katoen

In de praktijk

Hoe gebruik je deze zoekwoorden nou op een strategische manier op je website? Er zijn allerlei mogelijkheden: op je homepage, je over ons pagina, in de veelgestelde vragen en natuurlijk in de productomschrijvingen en op de blog van je webwinkel.

  • Schrijf bijvoorbeeld een blog met als onderwerp: Waarom is GOTS-gecertificeerde babykleding beter voor je kindje?
  • Zorg dat je productteksten alle relevante zoekwoorden informatie bevatten, zoals gemaakt van 100% biologisch katoen. Zo kunnen zoekmachines je producten beter indexeren.

Long-tail zoekwoorden zijn een krachtig hulpmiddel om jouw webshop of blog over jouw niche beter vindbaar te maken. Je speelt in op specifieke vragen en zoektermen van je doelgroep. Dit helpt voor je SEO-score, maar bovenal trek je hiermee bezoekers die echt interesse hebben in jouw producten.

Heb je hulp nodig met het vinden van de juiste zoekwoorden, het schrijven van productteksten voor je webshop of zoek je een copywriter voor het schrijven van blogs? Stuur me dan een berichtje!

Share This Post