Blogs worden vaak gezien als overrated, maar niets is minder waar. Waarom zijn blogs belangrijk? Ze helpen hoger te scoren in zoekmachines, waardoor je site beter gevonden wordt. Daarnaast benadrukken ze je kennis en generen organisch verkeer naar je webwinkel of website. Blogs zijn een verrijking voor iedereen die beter gevonden wil worden.
Ze bevatten de belangrijkste zoekwoorden
Door blogs te schrijven rond specifieke zoekwoorden, vergroot je de kans om hoger te scoren in Google. Dit geldt voor alle zoekwoorden, maar vooral als we het hebben over long-tail zoekwoorden. Dit zijn specifieke (niche) zoekopdrachten, die vaak minder concurrentie hebben. Voorbeeld: je schrijft een blog voor een webwinkel met biologische kinderkleding. Ik zou niet ‘babyrompers’ als zoekwoord gebruiken, maar ‘duurzame babykleding van biologisch katoen’.
Lees ook: Het voordeel van long-tail zoekwoorden
Met een blog heb je meer indexeerbare pagina’s
Elke blogpost is een nieuwe pagina op je website die door zoekmachines wordt geïndexeerd. Hoe meer waardevolle pagina’s je hebt, hoe groter de kans dat je hoger scoort in Google. Bovendien schrijf je steeds over andere onderwerpen, waardoor je bij de ene zoekopdracht niet wordt gevonden, maar bij een ander wel.
Een blog helpt met het opbouwen van autoriteit
Door regelmatig goede content te publiceren, wordt je sneller als expert binnen jouw niche gezien. Als je sterke blogs publiceert, dan zien toekomstige klanten dat jij verstand hebt van de producten of de diensten die je aan de man probeert te brengen of van de markt waarin je actief bent. Dit kan resulteren in meer consumentenvertrouwen en vervolgens weer leiden tot een hogere ranking in Google. Het helpt enorm als andere websites naar jouw blogs linken. Deze backlinks dragen bij aan je domeinautoriteit en SEO-score.
Interne linkstructuur verbeteren
Blogs geven je de kans om interne links naar andere belangrijke pagina’s op je site te plaatsen, zoals productpagina’s of servicepagina’s. Dit helpt zoekmachines beter te begrijpen hoe je website is opgebouwd en verhoogt de kans dat bezoekers langer op je site blijven.
Blogs hebben meer voordelen dan alleen je SEO-score
Als je alleen blogs op je website plaatst omdat je denkt dat het moet voor de SEO-score dan loop je andere voordelen mis. Er zijn namelijk nog veel meer voordelen van bloggen:
- Je deelt je kennis met je bezoekers: deze gratis kennis kan hen helpen overtuigen om hun vragen over een bepaald product of dienst weg te nemen en tot aanschaf over te gaan.
- Je bouwt engagement op: door reacties op je blog of wanneer je het deelt op social media en er over praat met anderen.
- Je kunt het gebruiken als content voor social media en in nieuwsbrieven. Een blog is eenvoudig te delen.
- Door een call-to-action toe te voegen, zoals bijvoorbeeld een inschrijfformulier of aanmeldlink voor een nieuwsbrief, zet je bezoekers aan tot handelen. Op die manier draagt een blog bij aan de leadgeneratie op je site.
Tot slot: zoekmachines houden van regelmatige updates
Waarom zijn blogs belangrijk? Als je regelmatig nieuwe content publiceert, dan zien zoekmachines dat jouw website actief en up-to-date is. Dit helpt met je SEO-score. Dat is waarom blogs belangrijk zijn en om deze reden adviseer ik klanten om niet alle geschreven blogs in één keer te publiceren, maar eens per week of eens per twee weken. Dit is ook de reden dat je bij mij een abonnement speciaal voor blogs kunt afnemen. Hiervoor ontvang je maandelijks twee of vier blogs over samen besproken onderwerpen. Natuurlijk kun je ook bij me terecht voor losse blogs.