Nieuwsbrieven zijn vaak een ondergeschoven kindje. Veel bedrijven zien het belang van deze marketingtool niet echt in. Dat is zonde, want een wekelijkse of maandelijkse mailing kan je bedrijf echt helpen. Het is bijvoorbeeld een veel voordeliger dan andere manieren van marketing. Ik zet tien voordelen van nieuwsbrieven voor je op een rijtje.
1. Direct contact met je doelgroep
Wat mij betreft is het directe contact een van de grootste voordelen van nieuwsbrieven. Je hoeft niet te gokken of een potentiële klant je uitingen wel ziet: de nieuwsbrief belandt direct in zijn of haar inbox. Een plek waar iedereen toch wel meerdere keren per dag naar kijkt.
2. Versterkt klantrelaties
Door regelmatig waardevolle content te delen, bouw je een band op met je klanten. In je nieuwsbrieven kun je bijvoorbeeld tips of aanbiedingen delen. Omdat je bedrijfsnaam consistent opduikt in hun inbox, voelen klanten zich verbonden met je merk.
3. Verhoogt verkeer naar je website
Nieuwsbrieven zijn een slimme manier om bezoekers naar je website of webwinkel te trekken. Deel nieuwe blogs, productupdates of acties. Rond feestdagen als Moederdag en kerst kun je bijvoorbeeld cadeautips verzamelen en linken naar je webwinkel.
4. Gericht en persoonlijk communiceren
Het is eenvoudig om mailings te personaliseren, zodat je de ontvanger bijvoorbeeld met zijn of haar voornaam kunt aanspreken. Hierdoor voelt het voor de klant alsof je direct contact hebt. Dit helpt met de klantbinding.
5. Direct aanzetten tot kopen
Deel je een kortingscode of actie met je klanten, dan is de kans groot dat ze direct over gaan tot actie. De kortingscode is per slot van rekening maar een beperkte tijd geldig.
6. Goed meetbaar
Eén van de voordelen van nieuwsbrieven is dat het heel makkelijk is om te zien hoeveel mensen je mail openen, doorklikken en zelfs bestellingen plaatsen. Je kunt op die manier je content steeds optimaliseren. Daarnaast is het mogelijk om A/B-testen uit te voeren.
7. Vergroot de merkbekendheid
Door het versturen van nieuwsbrieven blijf je zichtbaar in de inbox van potentiële klanten. Hierdoor zullen ze eerder aan jouw diensten of producten denken dan aan die van een onbekende partij.
8. Voordelen van nieuwsbrieven: kostenefficiënt
E-mailmarketing is relatief goedkoop in vergelijking met andere vormen van marketing. Als je het goed inzet, levert het een hoge ROI op.
9. Versterkt andere marketingkanalen
Nieuwsbrieven worden niet alleen naar de inbox van je klanten verstuurd, maar kunnen bijvoorbeeld ook gedeeld worden op LinkedIn of andere social media. Daarnaast kun je je nieuwsbrief ook vullen met elementen van je website, zoals blogs.
10. Biedt ruimte voor storytelling
Biedt klanten een kijkje achter de schermen: bijvoorbeeld in jullie magazijn. Of deel klantverhalen, zoals die tevreden klant op zijn of haar nieuwe bank. Met nieuwsbrieven kun je een verhaal vertellen. Zo versterk je het vertrouwen met je klanten.
Nieuwsbrieven zijn allesbehalve ouderwets. Ze zorgen voor direct contact met je klant, verhogen je zichtbaarheid en zijn een effectief middel om klantrelaties te versterken. Heb jij hulp nodig met het verzenden van nieuwsbrieven? Ik help je graag.