Consistentie is belangrijk als je je socialmediakanalen, nieuwsbrieven en blog wilt onderhouden. Door regelmatig te updaten blijven je bestaande en potentiële klanten je zien. Steek jij veel tijd in je social media of post je soms weken niks, omdat je het vergeet of er geen tijd voor hebt? Een goede contentkalender kan helpen. Maar wat is een contentkalender precies en wat staat er in?
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een planning waar in staat welke content je gaat publiceren. Het helpt om gestructureerd te werken, taken te verdelen en om het overzicht te houden. In het overzicht – dat kan variëren van Google Sheets tot speciale software – staat wanneer je nieuwsbrieven verstuurd, blogs plaatst en op social media wilt posten.
Wie gebruikt een contentkalender?
Contentkalenders zijn handig voor iedereen die regelmatig content publiceert. Freelance copywriters zoals ik maken gebruik van contentkalenders om opdrachtgevers van de juiste blogs en nieuwsbrieven te voorzien. Maar ik maak zelf ook zulk soort planningen, zoals bijvoorbeeld voor de nieuwsbrieven en socials van twee webwinkels. Andere mensen die zo’n handige planning kunnen gebruiken zijn:
- Contentmarketeers
- Marketingbureaus
- Social media managers
- Communicatieafdelingen
- Ondernemers
De voordelen van een contentkalender
Het is behoorlijk wat werk om een contentkalender op te zetten, maar het is het waard. Er zijn ontzettend veel voordelen:
- Je houdt het overzicht: het is precies duidelijk wat wanneer geplaatst gaat worden.
- Je post consistent: dit vinden gebruikers én algoritmes prettig.
- Je voorkomt stress, want je kunt makkelijk vooruit werken.
- Je werkt efficiënter, omdat je een heel dagdeel aan alle posts voor de komende tijd kunt werken. Hiermee voorkom je dat je werkzaamheden moet onderbreken om iets te posten.
- Je kunt makkelijk terugkijken wat je een jaar eerder hebt gepost voor dezelfde feestdag.
- Het zorgt voor consistentie in je communicatie, want in zowel nieuwsbrieven, socialmediaposts als blogs kun je aandacht besteden aan hetzelfde onderwerp.
- Je kunt inspelen op speciale dagen en seizoenen.
- Het is duidelijk wie welke taak moet uitvoeren.
Tips voor een contentkalender
- Begin klein. Plan eerst eens voor een maand in en kijk hoe dit bevalt. Zo kun je ook makkelijk aanpassingen doen.
- Wees realistisch over de frequentie waarmee je kunt posten. Het is beter om wekelijks te posten, dan vier keer per week en daarna weken niet.
- Kijk welke feestdagen, seizoenen of momenten belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
- Maak een lijst van onderwerpen waar je uit kunt kiezen. Je kunt bijvoorbeeld afwisselen tussen klantverhalen, reviews, producten of diensten uitlichten, medewerkers voorstellen en mooie quotes publiceren. De mogelijkheden zijn eindeloos.
- Vul je kalender. Bepaal de titel, het onderwerp, de deadline en natuurlijk de auteur.
Hulp nodig met je contentkalender?
Een contentkalender zorgt voor rust, overzicht en consistentie in je communicatie. Of je nu een groot marketingteam hebt of alleen werkt, het helpt je om gestructureerd en doelgericht content te creëren. Heb jij hulp nodig om een contentkalender samen te stellen? Ik help je graag! Kijk bij mijn contentpakketten (met kalender, blogs en socialmediaposts) en nieuwsbrieven voor meer informatie.